Sparanghel: beneficii pentru sănătate, curiozităţi şi sfaturi utile

29 iulie 2019, ora 08:00, in categoria MIHAELA DOBRESCU, Sanatate

 

Sparanghelul a început să fie cultivat în anii 3000 î.Hr., în estul Mediteranei. În prezent creşte în soluri nisipoase, în Europa, Africa, Asia şi America de Nord şi de Sud. În Europa, sezonul de recoltare durează din aprilie până la finalul lunii iunie. Având efect de antiîmbătrânire, antiinflamator şi chiar afrodisiac, sparanghelul este cu adevărat un aliment deosebit.

Provenind din familia Liliaceae (alături de ceapă, praz şi usturoi), sparanghelul are un număr scăzut de calorii şi nu conţine grăsimi. Curiozităţi despre sparanghel Consumat încă din cele mai vechi timpuri, grecii şi romanii mâncau sparanghelul crud, în timpul sezonului, şi uscat, în timpul iernii. De asemenea, tot romanii au început să îl congeleze. Metoda de preparare a sparanghelului se regăseşte în cea mai veche carte de bucate, „De re coquinaria”, scrisă de gastronomul Marcus Gavius Apicius. Împăratul Augustus Octavian Caesar este cunoscut pentru inventarea expresiei „ velocius quam asparagi coquantur ” – „mai repede decât ai fierbe sparanghel”, asociată acţiunilor de scurtă durată, iniţiate brusc, rapid.
Varietăţi de sparanghel
Sparanghelul poate fi găsit în trei culori: verde, violet şi alb. Cel verde este sortimentul cel mai des întâlnit în supermarketuri. Sparanghelul cu lăstari subţiri, verzi închis, cu capetele închise este cel mai bun. Sparanghelul violet a fost cultivat pentru prima oară în regiunea Albenga, din Italia. Acesta are un gust mai dulce decât cel verde şi cel alb şi o textură mai fragedă. Sparanghelul alb este considerat o delicatesă, în special în Germania. Diferenţa dintre sparanghelul alb şi cel verde este că primul este cultivat într-un mediu întunecat. Sparanghel: beneficii pentru sănătate şi valoare nutriţională Sparanghelul este ingredientul secret într-o alimentaţie echilibrată şi conţine numeroşi nutrienţi, unii dintre ei având proprietăţi antiîmbătrânire şi protejând împotriva cancerului, pietrelor la rinichi şi durerilor articulare. 180g de sparanghel asigură: Vitamina C – 73% DZR * ajută la întărirea sistemului imunitar Vitamina A – 29% DZR * ajută la păstrarea unei vederi sănătoase Vitamina K – 80 % DZR * susţine funcţionarea optimă a sângelui Acid Folic – 65% * esenţial pentru sănătatea femeilor însărcinate Potasiu – 9% DZR * important pentru funcţionarea normală a creierului şi a sistemului nervos Mangan – 13% DZR *accelerează metabolismul şi aer efecte benefice asupra memoriei
Cum se alege sparanghelul – căutaţi tulpinile ferme, cu capetele verde închis sau purpurii şi cu lăstarii închişi. Partea inferioară tăiată nu ar trebui să fie prea lemnoasă, deşi textura uşor lemnoasă ajută la prevenirea uscării. Curăţarea şi ruperea tulpinii lemnoase – utilizaţi un curăţător de legume pentru a îndepărta părţile lemnoase din jumătatea inferioară a fiecărui lăstar. Apoi, puteţi să rupeţi partea lemnoasă a tulpinii. Astfel, veţi rămâne doar cu partea gustoasă, care se va prepara uniform. Depozitarea sparanghelului – pentru a păstra aromele şi textura intacte, înveliţi capetele în material textil sau în hârtie şi păstraţi-le în frigider. Consumaţi-l în 48 de ore. Prepararea sparanghelului – secretul preparării perfecte a sparanghelului este gătirea cu abur sau prăjirea uşoară, nu fierberea. Astfel, sparanghelul va avea o textură mai fermă, dar îşi va păstra şi nutrienţii. La abur se va găti între 5 şi 8 minute, iar atunci când este prăjit în tigaie, durata de preparare trebuie să fie între 3 şi 5 minute.
SURSA: adevarul.ro                              AUTOR: Mihaela Dobrescu
 
Te invitam sa dai un like paginii de Facebook Jurnalul de Drajna: