Povestea de succes a unui beneficiar RURAL-Antreprenor care isi vinde produsele la hipermarket
4 august 2014, ora 22:00, in categoria Idei de afaceri, Povesti de succes
Mircea Bujor e agricultor în Teleorman și a fost beneficiar al proiectului RURAL-Antreprenor, realizat de Fundația Națională a Tinerilor Manageri – FNTM în perioada iunie 2010 – mai 2012. Proiectul a avut ca obiectiv general dezvoltarea culturii antreprenoriale, iar grupul țintă a fost compus din cca. 2200 de întreprinzători sau viitori întreprinzători din mediul rural din România.
Mircea Bujor a participat la conferința de motivare a RURAL-Antreprenor și a beneficiat de consultanță prin intermediul biroului regional. De asemenea, a urmat cursul e-Learning aferent proiectului.
Teleorman24.ro a publicat un reportaj despre evoluția micii ferme a lui Mircea Bujor într-o afacere de succes. Reportajul a fost publicat și de ziarul Gândul.
Mircea Bujor, un cetăţean de etnie romă din comuna Dracea, Teleorman, a ajuns să-şi vândă castraveţii din producţia proprie în marile lanţuri de hipermarketuri din ţară. Afacerea sa este una de familie, iar accesul în hipermarketuri s-a făcut prin intermediul Programului „Dor de gust”, o premieră în România care permite din acest an intrarea producătorilor români în marile lanţuri de magazine alimentare.
În vreme ce în mai toate pieţele din ţară, producătorii autohtoni se plâng de specula practicată de samsarii romi, un cetăţean de etnie romă din Teleorman demonstrează că se poate şi altfel. Mircea Bujor de 36 de ani îşi vinde castraveţii din producţia proprie în marile hipermarketuri din ţară, fiind unul dintre producătorii români incluşi în Programul „Dor de gust”.Producătorul din Dracea ţine morţiş să se ştie că este „ţigan”. „Aceasta este o afacere de familie. Suntem aproximativ 11 persoane implicate. Eu, fratele meu, băieţii mei şi alte rude. Sunt legumicultor de la 13 ani. Băieţii mei, care au 15, 16, respectiv 17 ani, mă ajută. Eu sunt mândru că sunt rom. Am întâmpinat în timp probleme din cauza mentalităţii, pentru că eşti efectiv dat la o parte dacă eşti ţigan”, povesteşte Mircea Bujor.
Face agricultură de la 13 ani.Se ocupă cu agricultură din copilărie. După ce a făcut opt clase, a renunţat la şcoală şi a preferat să muncească alături de părinţi în agricultură.” Totul a început prin 1992. Terminai clasa a VIII-a şi nu prea aveai ce să faci în momentul acela. S-au dat terenurile în chirie de către primării. Noi dacă eram romi, nu am avut teren moştenit. Am închiriat de la primărie şi ne mergea foarte bine. Mergeam la Bucureşti şi vindeam. Ţin minte că mi-am luat o maşină prin 1992”, povesteşte producătorul. În timp, dedicându-se alături de toată familia muncii în agrcultură, afacerea lui Mircea Bujor s-a dezvoltat. Producătorul a terminat liceul la seral, când şi-a dat seama că studiile nu sunt tocmai de neglijat.
Terenurile din proprietate s-au extins până la 20 de hectare şi pe lângă munca din câmp, agricultorul a trecut şi la producţie de bulion şi conserve, amenajându-şi la Dracea o mică făbricuţă.Programul ”Dor de gust”, o mare oportunitate.Oportunitatea de a-şi vinde castraveţii şi roşiile în hipermarketuri i-a venit prin intermediul Programului „Dor de gust”, lansat anul aceasta, fiind o iniţiativă a Asociaţiei Cultivatorilor de Legume, cu sprijinul Organizaţiei Interprofesionale PRODCOM Legume-Fructe şi a Centrului de Comunicare al Fermierilor din România. Programul este susţinut de Grupul Agricover care asigură platforma operaţională a programului, oferind suportul logistic, tehnic şi financiar.
Producătorul explică faptul că nu şi-ar fi dorit să ajungă în hipermarket, dacă în piaţă preţurile ar fi fost la fel. ”Noi nu ne doream să intrăm cu marfa în hipermarketuri, dacă în piaţă se vindea la fel. Atâta timp cât, acum, toată lumea se duce în marile magazine, toată vânzarea acolo s-a mutat şi atunci trebuie să fim prezenţi acolo unde este omul. Degeaba te duci la piaţă şi stai dacă nu ai cui să vinzi.” spune Mircea Bujor.
Asocierea a stat la baza intrării în hipermarketuri.Discuţiile în vederea deschiderii porţilor hipermarketurilor pentru producătorii autohtoni au început în toamnă. Mircea Bujor, lider zonal al legumicultorilor din Teleorman, povesteşte cum a venit ideea programului: „În toamnă, când ne-am întâlnit la summitul la care a fost prezent premierul Chinei, am discutat puţin şi ne-am reîntânit în decembrie şi am făcut un grup de iniţiativă. Eram cinci oameni. Sprijinul mare a venit din partea Centrului de Comunicare a Fermierilor din România, al PRODCOM-ului şi al Asociaţiei legumelor. Am văzut că nu putem să intrăm în hipermarketuri şi am zis să găsim o soluţie. Altă soluţie în afară de asociere nu există. De unul singur nu se poate. Noi avem suprafeţe, avem aproximativ 20 de hectare, dar tot nu putem să asigurăm cerinţa marilor magazine”, spune producătorul.
Alături de agricultorul din Teleorman, în proiect au mai intrat alţi peste 200 de producători din toată ţara. Aproximativ 20 de legumicultori din Teleorman i s-au alăturat lui Mircea Bujor şi acum livrează produse către Cora, Selgros, Auchan sau Kaufland. Mircea Bujor din Dracea este singurul producător de etnie romă.
Toată familia Bujor contribuie la afacereLegumele destinate hipermarketurilor trebuie să respecte anumite cerinţe impuse de cumpărător şi pentru asta întreaga familie Bujor munceşte din greu, de la plantatul castraveţilor în solar, până la aranjatul în lădiţele care iau drumul către hipermarket. Când castraveţii sunt sortaţi şi aşezaţi în lădiţele care poartă inscripţia Programului „Dor de gust”, la muncă iau parte şi copiii producătorului.
„Noi ne ocupăm mai mult cu sortatul. Participăm şi la strângerea legumelor şi la contabilitate. Această activitate ne formează în viaţă ca oameni. Noi suntem elevi la Liceul Pedagogic „Mircea Scarlat” din Alexandria iar în timpul verii ne ocupăm cu legumele. Ne place. În viitor o să preluăm noi toată afacerea şi trebuie să fim formaţi de mici”, spune Marius Bujor, băiatul de 16 ani al producătorului teleormănean.
Roşiile de câmp de la Dracea vor ajunge în hipermarketuri luna aceasta.Deocamdată doar castraveţii produşi de familia Bujor au ajuns în hipermarket, pentru că roşiile, plantate în câmp, nu s-au făcut încă. „În acest moment doar eu sunt producător de castraveţi. Banii îi primim în avans. Facem o factură de avans şi banii intră în cont. Îi plăteşte Agricover”, explică Mircea Bujor sistemul de plată.
Rosiile de câmp de la Dracea vor ajunge şi ele luna aceasta în hipermarketuri, promite producătorul. „Roşia de câmp are un gust deosebit. Bate soarele, este altceva. Nu se compară cu roşia de solar”, îşi laudă producătorul marfa.Producţia din câmp, spre deosebire de cea din solar prespune însă riscuri. Vremea rea, dăunătorii şi hoţii sunt ameninţări pentru producţia familiei Bujor, care este neasigurată. Producătorul este însă optimist: „În câmp am avut nevoie de pază atunci când a fost răsadul mic. Atunci am fost atacaţi. O să fim atacaţi din nou la cules. La cules o să luăm zilieri. Deoarece anul aceasta se preconizează o producţie bună, o să avem nevoie de familia noastră şi încă vreo cinci, şase persoane în plus, la culesul zilnic. De trei, patru ori mai mult decât am băgat, vrem să scoatem.”
Idei pentru îmbunătăţirea programului „Dor de gust”
Producătorul de la Dracea susţine că programul prin care se asigură accesul legumelor româneşti în hipermarketuri ar putea fi îmbunătăţit.„Dacă ar trebui să adaug ceva în sistemul de vânzare, ideal ar fi să se împartă cumva pe zone, pe magazine. Adică producătorul să se ducă către cel mai apropiat hipermarket, nu să se ducă la o platformă, de exemplu, la Ploieşti sau Bucureşti sau marfa de la Dracea să ajungă la Cluj. Ajunge foarte greu. Este o marfă perisabilă”, explică teleormeanul. Nici preţul nu este întotdeauna ceea ce şi-ar dori agricultorii. „Preţul oferit se anunţă mereu la începutul săptămânii. Am avut şi situaţii în care nu am fost mulţumiţi de preţ, dar asta este. Dacă aşa este piaţa, nu ai ce să faci”, spune Mircea Bujor.„De douăzeci de ani trăim din agricultură. Sigur că merită!”Legumicultorul rom de 36 de ani spune că pe viitor intenţionează să acceseze fonduri europene pentru a-şi dezvolta afacerea. Va merge mai departe cu Programul „Dor de gust” la care deja şi-au anunţat intenţia să se asocieze şi alţi producători.
Mircea Bujor visează ca, într-o zi, şi bulionul lui, despre care susţine că este 100% natural, să ajungă pe rafturile de la Cora sau Selgros. Deocamdată îl vinde în magazine mici, din judeţ. „Este doi lei un borcan şi este 100% natural”, spune producătorul.Întrebat dacă agricultura mai poate fi o afacere profitabilă în România, pentru un mic întreprinzător, Mircea Bujor recunoaşte: „De douăzeci de ani trăim din agricultură. Sigur că merită!”.
SURSA:
fntm.ro
AUTOR: Mihaela Dobrescu